In de rubriek ‘Wij zijn Clearfacts’ delen we de verhalen van onze medewerkers. We zoomen in op hoe ze hun loopbaan bij Clearfacts zijn gestart, welke rol ze opnemen en wat hun job en karakter typeert.

  • Naam: Olivier Kesteloot
  • Rol: Pre-sales productspecialist bij Clearfacts
  • Motivatie: Ik wil mijn productkennis ten dienste van onze klanten stellen.

“Ik ken ons product werkelijk door en door”

Deze maand is het precies twee jaar geleden dat je bij Clearfacts aan de slag ging. Wat motiveerde jou toen om die stap te zetten?

Ik ben boekhouder van opleiding. Maar ik ben ook en vooral gepassioneerd door ICT. Voor ik mijn graduaat boekhouden aanvatte, heb ik zelfs een jaar een ICT-opleiding gevolgd. Alleen bleek het vak waarop ik het best scoorde … boekhouden! (lacht) Daar ben ik uiteindelijk ook ten volle voor gegaan.

Toen ik bij Clearfacts solliciteerde, had ik net een aantal jaren gewerkt voor enkele van de ‘Big Four’: Deloitte en KMPG, om precies te zijn. Ik had er mijn beide professionele passies, accountancy en IT, al enigszins weten te verzoenen. Maar ik wou het accountancykantoor – de wereld van de gebruiker – toch graag opnieuw inruilen voor de wereld van de softwareleverancier. Eerder in mijn carrière, moet je weten, had ik bij het IT-bedrijf Megabyte al boekhoudpakketten helpen installeren.

Intussen had ik ook Clearfacts leren kennen. Ik had zelf nog niet met hun toepassing gewerkt, maar wel al wat demo’s bijgewoond. En daar was ik toch behoorlijk van onder de indruk geraakt. Ik vond het een zeer interessant product waar ik volledig kon achterstaan. In die periode leerde ik ook Pieter Evenepoel kennen, de medeoprichter en vroegere eigenaar van Clearfacts. Toen ik op een gegeven moment bij hem polste naar jobopportuniteiten, is de bal snel aan het rollen gegaan.

Vandaag ben jij het die de demo’s geeft, begrijp ik?

Dat is inderdaad een belangrijk onderdeel van mijn takenpakket als pre-sales productspecialist. In een eerste fase zijn het mijn collega’s uit het salesteam die een of meer noden detecteren bij een klant of prospect. Als die zich eveneens bewust is van die noden en bovendien bereid is om zich over onze oplossingen te laten informeren, vragen mijn collega’s mij mee om een demo te verzorgen. Dan neem ik het eventjes van hen over. De rest van het verkooptraject, tot en met het ondertekenen van het contract, nemen zij vervolgens opnieuw voor hun rekening.

Zo’n demo geef ik meestal bij de klant of prospect ter plaatse, zeker voor Clearfacts zelf, omdat dat toch een beter contact oplevert. Ik geef ook demo’s over andere oplossingen van onze Isabel Group, zoals Clearnox en SignHere. En als de vraag komt om die demo’s online te geven, vanop afstand dus, dan doe ik dat ook. Ook al kan ik makkelijk de volledige Belgische markt bedienen vanuit mijn woonplaats in Vlaams-Brabant, het is toch niet altijd zinvol om vele kilometers ver te rijden om een half uurtje uitleg te geven. En het is evenmin duurzaam, al rij ik intussen met een hybride wagen.

Beroepshalve moet jij niet alleen veel de baan op, je werkt ook meestal van thuis uit. Hoe vaak word jij eigenlijk nog op kantoor verwacht?

Elke maand is er één vaste teammeeting die ik bijwoon. Daarnaast zijn er nog kwartaalmeetings, onder andere met de collega’s die instaan voor de productontwikkeling. Zo blijf ik steeds perfect op de hoogte van de laatste nieuwigheden die zij aan het uitwerken zijn. Omgekeerd voed ik hun pijplijn voor innovatie ook heel regelmatig met directe feedback van prospecten en klanten en met concrete ervaringen uit mijn dagelijkse praktijk.

Los van de job: wat maakt werken bij Clearfacts voor jou zo aantrekkelijk?

De familiale sfeer! In grotere organisaties ben je toch nog vaak een nummer. Bij Clearfacts zijn we als het ware één grote familie. Hier is er ook nog echt aandacht en een gemeend respect voor alle werknemers. Als er thuis al eens een probleem is, met een ziek kind of zo, word je hier steeds ondersteund. Daarbij komt dat er vanaf het begin een goede klik was met de collega’s, die haast vrienden zijn geworden. Als ik met ons salesteam op stap ga, dan is het plezier gegarandeerd. Daar moet ik wel geen tekening bij maken, zeker? (lacht)

  • Boekhoudsoftware, open U: de magie van onderlinge heen-en-weercommunicatie

    8 August 2024

    Anno ’24 lijkt het een allround statement in de bedrijfswereld: samenwerken ís de toekomst. Wellicht zie je nu een volle Teams-agenda op je netvlies verschijnen, sparsessies met je collega’s en veel (lange) telefoongesprekken met je klanten.

    Lees verder

  • 3 cruciale signalen dat het tijd is om je pre-accounting processen te automatiseren

    4 June 2024

    Gewoontes sluipen in ons dagelijks leven en nestelen zich daar alsof het voor eeuwig is. Maar niets is minder waar. Vooruitgang gaat gepaard met automatisering, en of we dat nu leuk vinden of niet: we moeten mee die trein op als we willen blijven groeien en winst maken.

    Lees verder

  • Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

    4 March 2024

    AI is hot.. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, media en (wannabe-)experten de mond vol. Maar wie heeft het bij het rechte eind en wie slaat de plank mis? Als zo’n twijfel de kop opsteekt, stellen wij je graag gerust.

    Lees verder

Meer weten?
Groot gelijk!

Gratis én vrijblijvend

Op basis van jouw boekhoudpakket

Wij ontwarren waar jij mee vast-zit